Review – What Keeps You Alive (2019)

Regie: Colin Minihan
Cast: Hannah Emily Anderson, Brittany Allen, Martha MacIsaac & Joey Klein
Genre: Horror, drama, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 17 januari 2019

Horrorfilms vind je in allerlei geuren en kleuren. Er zijn goede en slechte, grote en kleine, interessante en totaal overbodige prenten. En dan zijn er ook nog de enge films die wel in de zalen verschijnen en diegenen waarbij dat niet het geval is. Één ding is zeker: het aanbod aan horrorprenten is gigantisch. Terwijl de Belgische zalen zich warm maken voor The Prodigy, de ‘engste film van 2019’, bracht Source 1 Media een tijdje terug What Keeps You Alive uit op DVD. De kleinere horrorprent was hier niet te zien in de zalen, maar kreeg elders wel lovende kritieken. Is de Canadese enge film een verborgen pareltje of verdoe je je tijd er best niet aan?

What Keeps You Alive gaat over Jackie en Jules, een getrouwd en dolverliefd lesbisch koppel dat verhuist naar het Canadese platteland. Jules is dolgelukkig en voelt zich voor het eerst sinds lang echt ergens thuis. Maar wanneer er plots aangebeld wordt en iemand Jackie blijkt te herkennen, beseft Jules dat ze haar eigen vrouw helemaal niet kent. Jackie heeft immers een tijd terug haar naam veranderd en zou al tal van andere partners hebben gehad, zonder dat Jules daar ooit van op de hoogte was. Van het ene moment op het andere verandert Jackie in een moordlustige machine die Jules liever kwijt dan rijk is. Jules moet haar innerlijke overlevingsinstincten aanwakkeren en op die manier proberen te ontsnappen uit de klauwen van haar geliefde vrouw. Zal haar dat ook lukken?

De meeste horrorprenten die we bij ons te zien krijgen zijn eigenlijk niet zo heel goed. Vaak ligt dat aan het verhaal, zoals bij Slender Man (2018), of wil de prent gewoon een tikkeltje te ambitieus zijn. Dat laatste is zeker niet het geval bij What Keeps You Alive. De Canadese horrorprent is over de hele lijn erg beheerst en het verhaal blijft tot op het allerlaatste moment erg klein. En dat is een groot voordeel, want het maakt van deze horrorprent een uiterst effectieve prent. Hoewel het aantal verrassingen niet echt groot is, slaagt regisseur Colin Minahan er wel in de kijker van de eerste seconde tot het allerlaatste beeld op het puntje van diens stoel te doen zitten. What Keeps You Alive is trouwens ook een ‘menselijke’ horrorfilm en dat maakt het allemaal nog beter.

De effectiviteit van de film ligt uiteraard ook in de personages. Hoewel je niet al te veel te weten komt over Jackie en Jules, krijg je toch voldoende informatie mee van Minihan om de innerlijke drijfveren van de personages te begrijpen. De rollen worden trouwens ook voortreffelijk neergezet door Hannah Emily Anderson en Brittany Allen, twee actrices die niet zo heel bekend zijn. Anderson zag je al in Jigsaw (2017) passeren, maar de rol in deze film gaat haar veel beter af. En ook Allen doet het voortreffelijk. De twee zorgen meermaals voor een spannend vuurwerk op het scherm. Verder wordt de cast aangevuld door Martha MacIsaac en Joey Klein, die beide kleine rollen naar het scherm brengen. Zo zie je maar: een kleine cast hoeft niet per se te betekenen dat een film absoluut niet de moeite waard is. Integendeel…

Verrassingen alom in What Keeps You Alive. De relatief onbekende Canadese horrorprent over een lesbisch koppel dat plots in een regelrechte nachtmerrie belandt is uiterst effectief. De film is vanaf de allereerste seconde spannend en windt er op geen enkel moment doekjes om: dit is pure horror die je echt op het puntje van je stoel doet zitten. Regisseur Colin Minihan levert een uitstekende en verrassende prent af die je echt gezien moet hebben. En door het acteerwerk van de fijne tandem Anderson-Allen wordt het allemaal nog beter. Kortom: What Keeps You Alive is een kleine, maar bijzonder interessante horrorprent die je absoluut niet mag missen. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 17 januari 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Hou jij van horrorfilms en ben je niet bang om naar een enge film te kijken? Ben je nog op zoek naar een goede film in het genre en spreekt What Keeps You Alive je wel aan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.