Review – The Hate U Give (2019)

Regie: George Tillman Jr.
Cast: Amandla Stenberg, Regina Hall, Common, Anthony Mackie & Russell Hornsby
Genre: Drama, criminaliteit
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 23 januari 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 mei 2019

Hoe je het ook draait of keert, onze maatschappij wordt nog steeds heel fel beheerst door discriminatie en dat op tal van manieren. Zo is racisme nog lang de wereld niet uit. Jaarlijks horen we meer dan eens droevig nieuws uit de VS, waarbij media berichten over alweer een ‘zwarte man of vrouw’ die zonder reden doodgeschoten wordt. Het is dan ook broodnodig dat Hollywood over deze thema’s films blijft maken. Zo zagen we in 2017 al het bijzonder straffe Hidden Figures, over een aantal vrouwen die zich als Afro-Amerikaansen naar de top van de NASA weten te werken. Ook in 2019 kwam er een film in de zalen die het racismeprobleem wederom aankaartte. The Hate U Give, gebaseerd op het gelijknamige boek van Angie Thomas, oogstte geweldige kritieken. Maar waarom is de film dan zo straf?

Starr is een zestienjarig meisje en woont al haar hele leven in Garden Heights, een wijk waar de Afro-Amerikaanse bevolking de bovenhand heeft en waar drugstrafiek geen vreemd gegeven is. Ze is goed opgevoed en om Starr en haar broers te behoeden van allerlei gevaren, hebben hun ouders besloten de kinderen naar een school verderop te sturen. Alleen is er één groot probleem: Starr gaat naar school tussen enkel en alleen witte kinderen. Wanneer na een avondje uitgaan één van haar beste vrienden zinloos wordt neergeschoten door de politie en zij de enige getuige is, verandert het leven van Starr helemaal. Moet ze opkomen voor de rechten van de Afro-Amerikaanse burgers? Of moet ze zich stil houden in de hoop niet in de problemen te komen met de lokale drugsbaronnen? De jonge zestienjarige Starr moet keuzes maken die haar leven voor altijd zullen veranderen…

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: The Hate U Give – de afkorting voor het woordje ‘thug’ volgens de Amerikaanse rapper Tupac – is over de gehele lijn een behoorlijk straffe film die absoluut alle lof verdient. Met een krachtige monoloog van vaderlief begint de film uitstekend en weet je meteen waar je aan toe bent. Het verhaal is bijzonder goed geschreven en bovendien uitstekend in beeld gebracht. Dat het jammer genoeg allemaal zo brandend actueel is, maakt de film nog rakender en pakkender. Regisseur George Tillman Jr. en zijn scenariste Audrey Wells zorgen ervoor dat je als kijker – of je nu de blanke, zwarte of een ander kleurtje hebt – meer dan goed begrijpt wat voor een onmachtig gevoel de Afro-Amerikaanse bevolking in de States heeft. De film maakt je kwaad en dat is ongetwijfeld wat Tillman en zijn collega’s wilden bereiken. Dit is gewoonweg heel straffe cinema.

The Hate U Give is niet alleen qua verhaal en visueel plezier een gigantisch schot in de roos. Ook de personages zijn fantastisch straf. De jonge Starr is een meisje dat ver voor staat op haar leeftijd en eigenlijk al bijzonder volwassen is door de vreselijke gebeurtenissen die haar leven hebben getekend. Afro-Amerikaanse kindjes hebben vaak gewoon niet de tijd om echt kinds te zijn. De rol wordt feilloos neergezet door de knappe Amandla Stenberg, die je eerder ook al rond zag lopen in The Darkest Minds (2018). Ook Regina Hall, Russell Hornsby, Issa Rae, Common en Anthony Mackie leveren uitstekende performances die Stenberg nog meer doen schitteren. De cast is geweldig en dat maakt de prent er alleen nog beter op.

The Hate U Give is een immens belangrijke dramaprent voor de Afro-Amerikaanse bevolking in de Verenigde Staten. De film legt het vreselijke gevoel bloot dat de ‘zwarte bevolking’ in de States heeft en maakt ook ons heel kwaad. Het is absolute horror, dat mensen zomaar zonder reden worden neergeschoten door de politie. The Hate U Give gaat bovendien over veel meer dan dat en door die gelaagdheid wordt de film nooit saai. George Tillman Jr. regisseert de perfecte prent en ook Amandla Stenberg, Regina Hall, Common en alle andere leden van de cast leveren performances die sterk zijn en die je vooral heel stilletjes maken. The Hate U Give is dus een uitstekende dramaprent die je zo snel mogelijk in je persoonlijke verzameling moet opnemen. De film wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 22 mei 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Wat vind jij van The Hate U Give en het thema dat de film behandelt? Heb je de prent al bewonderd of ben je dat nog van plan? Vond je de film ook zo goed of niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.