Review – The Front Runner (2019)

Regie: Jason Reitman
Cast: Hugh Jackman, Vera Farmiga, J.K. Simmons, Alfred Molina & Mamoudou Athie
Genre: Historisch en biografisch drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 juli 2019

Wie een politieke carrière ambieert, moet beseffen dat het er soms heel onorthodox aan toe kan gaan. De lijn tussen je eigen privacy en wat de pers en het publiek moeten weten wordt vaak heel dun. Dat werd nog maar eens duidelijk met de affaire Kris Van Dijck de afgelopen weken in ons land. Ook elders verloopt de politiek niet altijd met respect. In de VS wordt er zo veel met modder gegooid, dat je eigenlijk niet meer gelooft dat het daar echt politiek is. En dat is iets van alle tijden. Nu en dan komen er in Hollywood interessante prenten uit over zulke thema’s. Denk bijvoorbeeld maar aan het onderhoudende The Last Son (2018) met Jason Clarke. Ook in 2019 verscheen in de Amerikaanse zalen een gelijkaardige film. The Front Runner met Hugh Jackman verscheen niet in de Belgische zalen, maar recent wel op DVD en Blu-Ray. Is de film je tijd waard of toch niet helemaal?

Gary Hart is een politicus die echt alles heeft. Zijn carrière verliep vlekkeloos, hij heeft een droomgezin, ziet er bijzonder aantrekkelijk uit en spreekt een jonge generatie kiezers moeiteloos aan. In 1988 doet de man een gooi naar het presidentschap en ook dat verloopt behoorlijk goed. Lange tijd staat hij voor op alle andere kandidaten, tot een gevoelige zaak naar boven komt. Journalisten van de Miami Herald zouden Hart betrapt hebben met een jonge vrouw en beschuldigen hem van overspel. Terwijl de entourage van de getalenteerde politicus er alles aan doet om de schade te beperken, boeit Hart zich op in de manier waarop alles verloopt. Is het wel normaal dat journalisten erg persoonlijke vragen stellen op persconferenties? Moet het privéleven van de man echt op straat gegooid worden? Één ding is in ieder geval zeker: de kansen van Hart worden steeds kleiner en kleiner. Zal de man uiteindelijk nog president worden.

Privacy is in deze tijden een schaars goed geworden. Door de opkomst van sociale media en journalisten die steeds gevaarlijker worden, lijk je nergens nog veilig. Dat is al zeker het geval als je een bekende politicus bent. Zoals het bekende spreekwoord zegt: “Hoge bomen vangen veel wind.”. In de eerste plaats gaat het biografische drama The Front Runner daarover en stelt regisseur Jason Reitman tal van interessante vragen over onze privacy. Dat maakt de film meteen brandend actueel. Reitman vergeet bovendien ook geenszins een interessant portret neer te zetten van de boeiende Gary Hart, een politicus die veel Amerikanen voor zich wist te winnen. The Front Runner blijft over de hele lijn aangename cinema die je nooit verveelt, maar tegelijk snap je wel waarom Sony de prent niet in de Belgische zalen bracht: voor dit soort prenten is er immers geen gigantisch groot publiek én Gary Hart is voor ons quasi onbekend.

Centraal in The Front Runner staat dus Gary Hart, een fijne politicus die beseft dat in de jaren tachtig niets verborgen kan blijven voor de jagende journalisten. Hart worstelt met zichzelf en dat wordt prachtig neergezet door een straffe Hugh Jackman. De voormalige Wolverine-acteur zet de rol geloofwaardig neer en zuigt je van meet af aan mee in het verhaal. Naast Jackman schittert Vera Farmiga als Harts echtgenote Lee. Ook zij zet vol overgave de rol van een sterke en tegelijk gebroken vrouw heel mooi neer. Verder zie je J.K. Simmons als Bill Dixon, Molly Ephraim als Irene Kelly en is het vooral Mamoudou Athie die verfrist als de jonge AJ Parker, een journalist die sympathiek zijn werk wil doen. Ook op dit vlak vergeet The Front Runner dus geenszins de toeschouwer te entertainen.

Met The Front Runner schets regisseur Jason Reitman – bekend van onder andere Juno (2007) en Tully (2018) – een interessant portret van Gary Hart, een presidentskandidaat die door een grote misstap van zijn voetstuk valt. De rol wordt voortreffelijk neergezet door een straffe Hugh Jackman, die op zijn beurt wordt bijgestaan door Vera Farmiga en J.K. Simmons. Het verhaal begint rommelig, maar wordt na een kwartiertje heel interessant. The Front Runner is onderhoudende cinema die je niet mag missen, maar die niet per se in de bioscoop hoefde te verschijnen. Als je houdt van politieke drama’s, ben je dus helemaal aan het juiste adres. The Front Runner wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 17 juli 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Had jij ooit al gehoord van Gary Hard en zijn abrupte uitschakeling tijdens de presidentscampagne van 1988? Heb je The Front Runner al gekeken of spreekt de film je wel aan na onze recensie? Of toch niet helemaal? Laat het weten door hier onder te reageren.