Review – The Witches (2020)

Regie: Robert Zemeckis
Cast: Octavia Spencer, Anne Hathaway, Stanley Tucci, Jahzir Bruno, Chris Rock & Kristin Chenoweth
Genre: Avontuur, komedie, familie
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 maart 2021

Wie heeft het als kind niet meegemaakt dat je papa, mama, oma, opa of eender wie je graag hebt op de rand van je bed zat en je spannende verhalen vertelde. De ene keer waren het compleet verzonnen verhalen, de andere keer kwamen ze wellicht uit een heel goed kinder- of jeugdboek. De kans is heel groot dat ook jij in je kindertijd op z’n minst één keer een bekend verhaal van Roald Dahl hebt gelezen of horen voorlezen. De Engelse schrijver is immers bekend omwille van zijn fantastische verhalen die nagenoeg iedereen kent. Om de zoveel jaren komen die verhalen bovendien ook opnieuw tot leven in de bioscoop. In 2016 presenteerde de grote Steven Spielberg immers nog zijn versie van The BFG of de Grote Vriendelijke Reus. Ook in 2020 was het de bedoeling dat er een grote nieuwe bioscoopprent op de wereld losgelaten zou worden: The Witches. Door de lockdowns en het coronavirus kwam de film bij ons jammer genoeg niet in de zalen. Maar is de film eigenlijk wel goed?

Het is 1968. Een achtjarig Afro-Amerikaans jongetje belandt in een vreselijk auto-ongeluk waarin hij zijn beide ouders verliest. Daarom moet hij vanaf dan intrekken bij zijn grootmoeder, een vrouw die zowel hard als lief kan zijn. Het duurt een tijdje vooraleer het jongetje terug zijn oude zelve is, maar uiteindelijk vindt hij weer het geluk. Wanneer hij echter in een lokale winkel oog-in-oog komt te staan met een gevaarlijke heks, besluit zijn grootmoeder om tijdelijk onderdak te zoeken in een chique hotel in Alabama. De twee hebben het er naar hun zin, maar beseffen niet dat de Opperheks en haar heksengemeenschap in het hotel een belangrijke bijeenkomst hebben. Wanneer het jongetje doorheeft wat de snode plannen van de heksen zijn, moeten hij, zijn nieuwe vriendjes en zijn grootmoeder er alles aan doen om die tegen te gaan. Maar zal dat ook lukken?

Dit spannende heksenverhaal – want ja, heksen bestaan én ze hebben een hekel aan kinderen – werd in 1990 reeds naar het grote scherm getoverd door regisseur Nicolas Roeg. Wellicht heb ook jij meermaals genoten van dit indrukwekkende meesterwerk. Deze keer is het Robert Zemeckis – de regisseur van onder meer Allied (2016) en The Walk (2015) – die aan de slag gaat met het fantasierijke verhaal. Zijn poging om echt betoverende cinema te brengen is echt een dubbeltje op zijn kant. Het geheel voelt, ondanks de goede productie door onder meer Guillermo Del Toro en Alfonso Cuarón , immers niet echt indrukwekkend aan. De speciale effecten zitten helemaal goed, maar het scenario voelt erg flauwtjes en plat aan. De film lijkt bovendien ook niet echt richting een spetterende climax te werken, waardoor je finaal eigenlijk wat op je honger blijft zitten. Verhaaltechnisch kampt de prent dus met enkele problemen.

Het scenario is niet het enige element dat je over deze prent wat doet twijfelen. Ook de personage-opbouw is niet meteen echt schitterend. Het jongetje en zijn grootmoeder hebben vast en zeker een mooie en geloofwaardige band, maar op geen enkel moment worden hun emoties goed naar voren gebracht. Het geheel is dus ook op dit vlak te oppervlakkig. Dat is bijzonder, want de rol van de grootmoeder wordt wel goed vertolkt door de getalenteerde Octavia Spencer. De rol van het achtjarig jongetje voelt evenwel wat gekunsteld aan en daar zit het acteerwerk van de jonge en ietwat onervaren Jahzir Bruno voor een groot deel tussen. Hij kan gewoonweg niet genoeg indruk maken. Verder wordt de cast aangevuld door een bizarre Anne Hathaway – die voor haar rol kans maakt op een Razzie – en een fijne Stanley Tucci.

Heel wat fans van de verhalen van de bekende Roald Dahl keken wellicht met grote belangstelling uit naar alweer een nieuwe verfilming van één van zijn bekendste verhalen. Jammer genoeg is The Witches niet meteen het meesterwerk waarop je had gehoopt. Hoewel regisseur Robert Zemeckis zijn best doet om alles betoverend te maken, kan je niet anders dan vaststellen dat alles best flauw aanvoelt. Het scenario is oppervlakkig, de personages zijn eerder flets en ook het acteerwerk is niet steeds even indrukwekkend. Maar vergis je niet: entertainen doet de film wel degelijk. Daarom geef je de film dus best toch een kans. The Witches wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 17 maart 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij ook altijd zo graag de verhalen van Roals Dahl gelezen? En keek je er ook steeds naar uit wanneer filmmakers met de grote verhalen aan de slag gingen? Ben je ook zo teleurgesteld in The Witches? Deel je mening door hier onder een reactie te plaatsen.