Review – The Suicide Squad (2021)

Regie: James Gunn
Cast: Idris Elba, Margot Robbie, David Dastmalchian, Daniela Melchior, Sylvester Stallone & John Cena
Genre: Actie, avontuur, komedie, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 28 juli 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 1 december 2021

Toen in de zomer van 2018 bekend geraakte dat de in opspraak geraakte James Gunn, regisseur van de immens succesvolle Guardians of the Galaxy-films, door Disney ontslagen werd omwille van enkele tweets uit het verleden, stond filmland echt op zijn kop. Veel acteurs weigerden plotsklaps immers om nog met Disney samen te werken. Bovendien maakte concurrent Warner Bros., de studio achter de films in het DC-universum, nagenoeg meteen misbruik van de situatie. Het duurde immers niet lang alvorens Gunn werd aangesteld voor een gloednieuw project: het vervolg op David Ayers Suicide Squad (2016). Veel mensen werden meteen weer hoopvol over het DCEU en dat bleek ook terecht. Eerder dit jaar zorgde The Suicide Squad immers voor bomvolle zalen. Heeft James Gunn dan echt het toverstokje in handen om van de DC-films topcinema te maken?

Wanneer in de prachtige maar erg misterieuze eilandstaat Corto Maltese vreemde plannen worden gesmeed om de Verenigde Staten voor eens en voor altijd een kopje kleiner te maken, schakelt Amanda Waller een gloednieuw team in. Onder leiding van de briljante schutter Bloodshot moeten Peacemaker, Ratcatcher 2, King Shark en Polka-Dot Man ongezien proberen binnen te dringen in het paleis van de president. Daar hopen ze alle antwoorden te krijgen over het gevaarlijke en buitenaardse Project Starfish. De vijf antihelden beginnen vol enthousiasme aan hun missie, al wordt die al gauw gekaapt door een knotsgekke Harley Quinn. Komt dit eigenlijke wel goed? Of was de missie van de nieuwe Suicide Squad altijd al gedoemd om een zelfmoordmissie te zijn?

David Ayers versie van Suicide Squad (2016) was geen groot succes. Warner Bros. moeide zich naar verluidt te veel en daardoor werd de prent, met een erg storende Joker van Jared Leto, een puinhoop. Dat wilde de studio met James Gunns versie helemaal vermijden. Of dat zijn vruchten heeft afgeworpen? Ja hoor. The Suicide Squad is immers alles wat de film uit 2016 niet was. James Gunn presenteert een knotsgekke, over-the-top actievolle entertainmentprent die je van het begin tot het einde met grote ogen naar het scherm doet staren. Het verhaal is simpel, maar toch intelligent opgebouwd waardoor je je geen seconde verveelt. Bovendien speelt Gunn erg slim met de chronologie en daardoor wordt je vaak erg aangenaam verrast. De grootste troef van deze film is evenwel dat The Suicide Squad, anders dan de meeste DC-prenten, weigert om zichzelf serieus te nemen. En dat? Dat is heerlijk!

Wat uiteraard ook meespeelt, is dat de regisseur-scenarist zich heeft omringd met fantastische acteurs. Bloodshot wordt in deze film niet langer vertolkt door Will Smith, maar wel door de uitstekende Idris Elba. En dat is misschien wel één van de beste recasts van de laatste jaren. Wat een topacteur. Naast de Brit zien we ook ander uitstekend talent de revue passeren. Margot Robbie steelt opnieuw de show als de fantastische Harley Quinn, zonder dat het personage ooit vervelend dreigt te worden. Ook David Dastmalchian en Daniela Melchior zijn trouwens uitstekend. De beste rol is evenwel weggelegd voor John Cena, die als schietende held Peacemaker nogmaals bewijs dat hij ook als acteur heel wat in zijn mars heeft. Geniet tot slot ook ten volle van Shark King, een belachelijk dom maar efficiënt personage dat vertolkt wordt door Sylvester Stallone.

Een goed vervolg maken op een film die wereldwijd bekend staat om zijn magere kwaliteit is een heuse opgave. Toch is James Gunn, een enorm getalenteerde filmmaker, daar met glans in geslaagd. The Suicide Squad mixt immers perfect humor, actie, spanning en de nodige portie drama met elkaar en serveert de kijker een erg smakelijke portie cinema. Gunn toont nogmaals aan wat voor een briljante regisseur én scenarist hij is, maar ook zijn cast is om duimen en vingers bij af te likken. Om een lang verhaal kort te maken: The Suicide Squad is heerlijke cinema en – als dat nog niet het geval zou zijn – moet ook zo snel mogelijk op jouw radar belanden. De film wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 1 december 2021 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de topprent nu.

Vond je het ook zo geweldig toen Warner Bros. na het ontslag van James Gunn bij Disney nagenoeg meteen besloot om de topregisseur aan te stellen voor The Suicide Squad? Heb je ook zo genoten van de film? Laat ons weten wat jouw mening is door hier onder een reactie te plaatsen.