Review – Pennyworth: Seizoen 2 (2021)

Regie: Danny Cannon, Rob Bailey e.a.
Cast: Jack Bannon, Emma Paetz, Paloma Faith, Ben Aldridge, Jason Flemyng & Ramon Tikaram
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Originele zender: Epix (nu HBO Max)
Releasedatum DVD: 1 december 2020

Zowel Marvel als DC Comics zijn al enkele jaren bezig met het verder uitdiepen van hun cinematic universes. Die beweging heeft met de komst van streamingdiensten Disney+ en HBO Max nog een verdere boost gekregen. Terwijl we momenteel op Disney+ kunnen genieten van Hawkeye, The Falcon and the Winter Soldier en WandaVision, zijn er ook op HBO Max een aantal boeiende reeksen over DC-personages te vinden. Één daarvan is Pennyworth, een reeks – zoals de naam het al doet vermoeden – over de trouwe butler van Bruce ‘Batman’ Wayne. Inmiddels is de reeks al toe aan haar tweede seizoen, na een eerste indrukwekkende jaargang. Blijft Alfred echt zo’n interessant personage?

Het leven anno de jaren ‘60 is er in Londen niet gemakkelijker op geworden, zeker niet nu de Raven Society zich ontpopt heeft tot de Raven Union en met harde fascistische hand regeert over bepaalde delen van het Verenigd Koninkrijk. Terwijl Martha Kane, een oude kennis van Alfie, er als trouw lid van de English League alles aan probeert te doen om Londen uit de handen van de Raven Union te houden, heeft Alfie intussen een eigen club samen met zijn beste vrienden Dave Boy en Bazza. Wanneer de drie een gevaarlijke taak moeten uitvoeren voor Aziz, loopt alles echter helemaal mis. Stilaan geraken iedereens belangen met elkaar vervlochten en wordt het duidelijk dat de strijd met de Raven Union een hoogtepunt zal bereiken. Maar hoe zal dat aflopen?

Alfred Pennyworth is in iedere Batman-film die we tot nu toe hebben gezien steeds een erg bijzonder personage, maar veel komen we over hem niet echt te weten. Wie genoten heeft van Gotham, waarin de rol uitstekend vertolkt wordt door Sean Pertwee, kreeg natuurlijk al wel iets meer inzicht in de rasechte Londenaar. Maar net zoals in het eerste seizoen van Pennyworth, spant ook deze tweede jaargang de kroon. Opnieuw volg je immers met grote interesse het doen en laten van de erg intrigerende zakenman-bodyguard-gangster. Het team van scenaristen, onder leiding van showrunner Bruno Heller, verrast je opnieuw met spannende en entertainende subplots die uitmonden in een heerlijke finale. Ja hoor, Pennyworth is en blijft televisie om van te smullen.

Naast de goede scenario’s en het goede tempo van de afleveringen, is één van de voornaamste redenen van het gigantische entertainmentgehalte van Pennyworth ongetwijfeld te vinden bij de personages. Die zijn gewoon echt indrukwekkend leuk. Alfred Pennyworth is in dit tweede seizoen immers complexer dan ooit tevoren en dat maakt alles bijzonder fijn om te volgen. Net zoals vorig jaar wordt de rol ook nu opnieuw sterk vertolkt door Jack Bannon, die echt de juiste man op de juiste plaats is. Ook Martha Kane en Thomas Wayne blijven heerlijke personages die bovendien uitstekend gecast zijn. De chemie tussen Emma Paetz en Ben Aldridge is dan ook geweldig. Tot slot zorgen ook Jason Flemyng en Paloma Fath voor uiterst genietbare performances als Lord Harwood en de knettergekke Bet Sykes. Nieuwkomer James Purefoy is trouwens ook fantastisch als Gulliver Troy.

In het tweede seizoen van Pennyworth krijgen we na een fantastische eerste jaargang nog meer inkijk in Alfred ‘Alfie Pennyworth’, die zich opnieuw opwerpt als een belangrijke sleutelfiguur in de strijd tegen de fascistische bezetters van het Verenigd Koninkrijk. Net zoals de rode draad zijn ook de verschillende subplots van de reeks geweldig om te volgen en daar zitten de personages en de cast voor iets tussen. Jack Bannon is geweldig als Alfie, maar ook Emma Paetz,  Ben Aldridge, Paloma Faith, James Purefoy en Jason Flemyng doen het fantastisch. En de regie? Die zit ook weer helemaal goed. Kortom: er is geen enkele reden om het tweede seizoen van Pennyworth links te laten liggen. De reeks wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 1 december 2021 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van het nieuwe seizoen nu.

Wist jij ook altijd al dat Alfred Pennyworth een geweldig personage was en ben je ook zo blij dat hij nu een eigen reeks heeft? Vind je het acteerwerk van Jack Bannon ook zo perfect? Laat ons weten wat jij van het tweede seizoen van Pennyworth vindt door hieronder te reageren.