Review – Wrong Turn (2021)

Regie: Mike P. Nelson
Cast: Charlotte Vega, Matthew Modine, Ben Sage, Adain Bradley, Daisy Head, Dylan McTee & Emma Dumont
Genre: Horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 30 juni 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 oktober 2021

Heb jij ook altijd al eens met je vrienden een heuse trektocht willen maken door de Verenigde Staten, Schotland, Frankrijk of een andere bestemming die jullie indrukwekkend vinden? Ongetwijfeld klinkt dat idee enorm aanlokkelijk en zou het ook en fantastisch uitje zijn. Maar zijn jullie je dan ook bewust van de gevaren die je onderweg eventueel tegen het lijf zou kunnen lopen? Er zijn jaarlijks immers heel wat hikers die plots van de aardbol verdwijnen en nooit worden teruggevonden. Denk bijvoorbeeld maar aan onze eigen Dixie Dansercoer die tijdens een expeditie naar verluidt van en klif viel en die vervolgens nooit werd teruggevonden. Maar wat als je onderweg gewoon echt de verkeerde mensen tegenkomt? Daarover gaat de spannende horrorfilm Wrong Turn.

En groepje van zes jonge twintigers gaat tijdens een universiteitsvakantie naar het noorden van de Verenigde Staten. Ze zijn immers vastberaden om er een onvergetelijke trektocht te maken doorheen de Appalachen, een prachtig gebergte dat volgens velen ook echt de moeite waard is. Al gauw verdwijnt het zestal echter van de radar en lijkt niemand nog iets van hen te vernemen. Daarom besluit Scott Shaw, vader van één van de jonge reizigers, om op onderzoek te gaan. Eens hij in het noorden arriveert, ontdekt hij al gauw dat de twintigers wellicht een mysterieuze groepering tegen het lijf gelopen zijn die zichzelf ‘The Foundation’ noemt. Wie zijn ze? En zijn ze ook effectief gevaarlijk? Één ding is zeker: Scott zal zich door niets of niemand laten ontmoedigen en zal er alles aan doen om zijn dochter te vinden, dood of levend…

Horrorprenten gaan wel vaker over schijnbaar ongevaarlijke trektochten door onherbergzame gebieden die eigenlijk helemaal anders loopt dan aanvankelijk verwacht. Denk bijvoorbeeld maar aan The Ritual (2017) of de sterke survivalprent Blackfoot Trial (2014). Verrassend is de insteek van Wrong Turn dan ook niet. Bovendien kan je ook alleen maar vaststellen dat de prent over de gehele lijn het stramien van veel prenten in het genre volgt: tieners trekken eropuit, tieners doen iets wat niet mag, tieners worden gevangengenomen en alles dreigt verkeerd af te lopen. Origineel is dat alles inderdaad niet, maar het staat vast en zeker wel vast dat regisseur Mike P. Nelson alles enorm degelijk uitvoert. Op geen enkel moment heb je immers het gevoel dat Wrong Turn langdradig of vervelend is. De film kijkt dus gemakkelijk weg en dat maakt al veel goed.

Daarnaast moet je ook vaststellen dat de personages verre van leeg zijn. Hoewel je aanvankelijk denkt dat je alweer een typische tienerhorrorprent voorgeschoteld krijgt met weinig boeiende persoonlijkheden, verrast regisseur Nelson je ook op dit vlak volledig. Vooral de bevallige Jennifer Shaw komt erg verrassend uit de hoek en blijkt een erg sterk personage dat je doorheen het verhaal graag bezig ziet. De rol wordt bovendien sterk gebracht door Charlotte Vega, die je eerder al zag opdraven in de uitstekende horrorprent The Lodgers (2017). Ook de mysterieuze Venable, een rol die overtuigend gebracht wordt door Bill Sage, is allesbehalve vervelend. Tot slot zorgen ook Matthew Modine, die je zeker nog kent als Martin Brenner uit Stranger Things, en Daisy Head voor spannende momenten op het scherm.

Veel horrorfilms spelen op veilig en brengen een verhaal dat je eerder al gezien hebt, met hier en daar enkele vernieuwende toetsjes. Die vlieger gaat ook helemaal op voor Wrong Turn, de nieuwe film van regisseur Mike P. Nelson. Een prijs voor originaliteit zal deze titel niet winnen, maar je kan de film op geen enkel moment kwalitatief miserabel vinden. De personages zijn verrassend, de regie is goed, de spanning wordt degelijk opgebouwd en ook qua acteerwerk stelt Wrong Turn geenszins teleur. Kortom: Wrong Turn is een degelijke B-horrorprent die perfect is voor een zaterdagnammidag als je helemaal niet weet wat te doen. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 29 oktober 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Denk jij wel eens aan een spannende trektocht doorheen een land, maar zorgen films zoals Wrong Turn ervoor dat je eigenlijk helemaal niet durft? Heb je de prent gekeken en vond je alles ook best entertainend? Of deel je onze mening niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.