Review – Candyman (2021)

Regie: Nia DaCosta
Cast: Yahya Abdul-Mateen II, Teyonah Parris, Nathan Stewart-Jarrett, Colman Domingo & Kyle Kaminsky
Genre: Horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 25 augustus 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 januari 2022

Films zijn entertainment. Dat is alleszins wat de meeste films zouden moeten zijn. Actiefilms, avonturenfilms en horrorfilms hebben immers doorgaans tot doel om je een ongelooflijk ontspannend – zij het met idealiter een aantal razendspannende momenten – vertier te bezorgen. Toch proberen filmmakers tussen al dat entertainment door soms ook om het publiek een maatschappelijk relevante boodschap mee te geven. En dat lukt de ene filmmaker al beter dan de andere. Eind vorige zomer bracht Universal Pictures de langverwachte horrorprent Candyman, geproduceerd Jordan Peele, uit in de zalen. Met films als Us (2019) en Get Out (2017) op zijn palmares lijkt de film op voorhand al een voltreffer. Maar is het dat ook?

Anthony McCoy is een getalenteerde kunstenaar die samen met zijn lieve vriendin Brianna woont in een prachtig appartement in Chicago. Sinds een tijdje lopen de zaken voor Anthony echter minder goed, want zijn inspiratie is doorgaans ver zoek. Dat verandert echter volledig wanneer hij een bezoek brengt aan de intussen eerder verlaten woonwijk Cabrini-Green. Een boeiend verhaal van zijn schoonbroer over de zogenaamde ‘Candyman’ triggerde hem immers volledig. Anthony barst plots van de inspiratie en broedt op een heuse nieuwe expositie. Gaandeweg krijgt zijn passie voor de ‘Candyman’, die veel echter blijkt dan hij ooit had durven denken, echter een erg akelige proportie. Bestaat de angstaanjagende entiteit echt of beeldt de arme Anthony het zich allemaal maar in?

Wanneer Jordan Peele aankondigt mee te werken aan een nieuwe film of serie, wordt nagenoeg iedereen meteen dolenthousiast. Ook met Candyman was dat van meet af aan helemaal het geval. De eerste trailer, de synopsis en de cast en crew wekten je interesse immers meteen. En dat verandert ook helemaal niet eens je de film eindelijk kan bewonderen. Het verhaal van Peele, regisseur-scenariste Nia DaCosta en Win Rosenfeld is immers fantastisch geschreven. Naast de verschillende uitstekend uitgewerkte horrorelementen trakteert DaCosta je met haar tweede uitstekende langspeler immers ook op een rakend verhaal over racisme en meer specifiek her zinloze geweld tegen mensen met een andere huidskleur. Gezien de huidige tijdsgeest is de film op dat vlak dus een immens schot in de roos.

Wie dus op zoek is naar een uitstekende mix van spannend horrorentertainment en maatschappelijk relevante cinema komt met Candyman volledig aan zijn of haar trekken. De film heeft echter nog veel meer te bieden dan dat. DaCosta en haar team zorgen immers ook voor erg boeiende personages. Kunstenaar Anthony McCoy is immers een erg interessante persoonlijkheid die uiteindelijk veel meer te vertellen heeft dan je aanvankelijk dacht. Het is leuk om samen met het personage steeds meer te weten te komen. Dat de rol voortreffelijk wordt vertolkt door Yahya Abdul-Mateen II maakt alles nog miljoenen keren beter. Ook Anthony’s vriendin Brianna en schoonbroer Troy weten je over de gehele lijn te entertainen. Uiteraard zit het acteerwerk van Teyonah Parris en Nathan Stewart-Jarrett daar voor een groot deel tussen.

Nu en dan komt er een horrorprent in de zalen die zich echt op ieder vlak weet te onderscheiden van alle andere – vaak erg op elkaar gelijkende – films in het genre. Candyman is één van die parels. Regisseur Nia DaCosta bewijst met haar slimme verhaal en oog voor finesse wat voor een topper ze is. Verrassend is het dan ook niet dat ze momenteel hard werkt aan de MCU-film The Marvels, de langverwachte sequel op Captain Marvel (2019). Candyman is immers echt over de gehele lijn de moeite waard, ook dankzij het sterke acteerwerk van Yahya Abdul-Mateen II en Teyonah Parris. Mis de film dus zeker niet. Candyman wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 26 januari 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Kende jij het verhaal van de angstaanjagende ‘Candyman’ al? Werd je ook zo enthousiast toen je hoorde dat Jordan Peele meewerkte aan de film? Heb je net als wij enorm genoten van Candyman? Of spreekt de film je niet echt aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.