Review – Raised by Wolves: Seizoen 1 (2022)

Regie: Ridley Scott, Luke Scott e.a.
Cast: Amanda Collin, Abubakar Salim, Travis Fimmel, Niamh Algar & Winta McGrath
Genre: Drama, mysterie, sciencefiction
Originele zenders: HBO
Belgische zender: Streamz en Streamz+
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 juni 2022

Ridley Scott staat erom bekend een uitstekend sciencefictionregisseur en -producer te zijn. De man was immers verantwoordelijk voor enkele van de meest succesvolle scifi-franchises die de cinema’s (tot nu toe) ooit hebben gekend. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan Alien en Blade Runner. In 2020 kwam die passie voor sciencefiction eindelijk ook naar het kleine scherm. Scott kwam immers op de proppen met Raised by Wolves, een reeks over een nieuwe kans op een nieuwe planeet en die helemaal niet van een leien dakje loopt. Inmiddels werd de reeks na een tweede seizoen door HBO Max volledig stopgezet, maar het blijft de moeite om te kijken of het eerste seizoen (en bijgevolg de hele reeks) effectief de moeite waard is.

Wanneer de aarde na een vreselijke oorlog tussen gelovigen en atheïsten compleet naar de vaantjes is, besluiten de atheïsten om twee androïden naar Keppler-22b te sturen. Op die planeet, die ietwat op de aarde zou lijken, krijgen ze de opdracht om samen met een nieuwe jonge generatie mensen een nieuwe samenleving op te bouwen. Vanzelfsprekend loopt dat niet helemaal zoals verwacht, maar Moeder en Vader (zo worden de twee androïden genoemd) slagen er wel in om de jonge Campion groot te brengen tot een gezonde pre-tiener. Het hele project komt echter in gevaar wanneer een ark met gelovige mensen op de planeet neerstort én er enkele overlevenden zijn. Zal dat ervoor zorgen dat ook op Keppler-22b een oorlog tussen atheïsten en gelovigen ontketend wordt? En hoe zullen Campion, Moeder en Vader hierop reageren?

Ridley Scott heeft altijd al iets gehad met origin stories of verhalen waarbij een nieuwe samenleving of soort wordt gecreëerd. Zelf was hij immers enorm trots op Prometheus (2015) en Alien: Covenant (2017) waarin hij samen met de personages op zoek ging naar de roots van de enigineers en het alien-ras. Raised by Wolves voelt nu en dan een beetje hetzelfde aan. Qua sfeer en visuals komen de reeks en de film uit 2017 bovendien erg goed overeen. Toch is het verhaal van Raised by Wolves stukken beter. De reeks focust immers niet alleen op het ietwat typische ‘opstarten van een nieuwe samenleving op een andere planeet’, maar ook op het conflict tussen gelovige en ongelovige mensen. En dat maakt de reeks echt heel interessant.

Vooral boeiend aan Raised by Wolves is dat de reeks grotendeels focust op het doen en laten van twee androiden, Moeder en Vader, waarvan vooral die eerste doorheen het verhaal een voor een robot bijzonder straffe persoonlijke ontwikkeling doormaakt. Uiteraard maakt dat alles nog boeiender. Het helpt natuurlijk ook dat de twee hoofdrollen worden vertolkt door Amanda Collin en Abubakar Salim, twee uitstekende topacteurs die een heerlijke chemie op het scherm weten te brengen. Ook de overige leden van de cast doen het trouwens uitstekend. Vikings-topper Travis Fimmel maakt opnieuw indruk als Marcus en ook Winta McGrath en Niamh Algar, die je eerder ook zag opdraven in Cash Truck (2021), zorgen voor topacteerwerk.

Ridley Scott is één van die regiseurs die er nu en dan in slaagt om compleet teleur te stellen en dan weer op de proppen komt met iets van enorm hoge kwaliteit. Raised by Wolves is een titel die zonder twijfel thuishoort in die laatste categorie. De reeks vertelt het boeiende verhaal over een allegaartje van mensen en androïden die wanhopig op zoek zijn naar een tweede kans op een aarde-achtige planeet. Niet alleen dat zorgt voor knappe televisie, maar ook de focus op het conflict tussen gelovigen en ongelovigen, de bijzonder knappe regie én de visueel verbluffende CGI doen je meermaals met open mond naar het scherm staren. Om een lang verhaal kort te maken: het eerste seizoen van Raised by Wolves is dus regelrechte toptelevisie. De reeks wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 22 juni 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. De reeks is ook integraal te bewonderen via Streamz en Streamz+. Bekijk de trailer nu.

Heeft Ridley Scott je ook helemaal weten te betoveren met Raised by Wolves? Of vond je de reeks helemaal niet zo indrukwekkend? Ben je na het lezen van onze recensie van plan om de serie te kijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.