Review – Elvis (2022)

Regie: Baz Luhrmann
Cast: Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge, Helen Thomson, Richard Roxburgh & Kelvin Harrison Jr.
Genre: Biografisch drama, muziek
Releasedatum bioscoop: 22 juni 2022
Releasedatum DVD en (4K) Blu-Ray: 26 oktober 2022

Doorheen de rijke muziekgeschiedenis die onze wereld tot nu toe heeft gekend, zijn er heel wat bijzondere persoonlijkheden gepasseerd die stuk voor stuk hun stempel op de hedendaagse muziekwereld wisten te drukken. Denk bijvoorbeeld maar aan John Lennon, Aretha Franklin, Freddie Mercury enzovoort. Een aantal van deze grote namen kreeg van Hollywood al een mooie én interessante biopic. Zo presenteerde Liesl Tommy vorig jaar het bijzonder knappe Respect over Aretha Franklin en herinnert iedereen zich wellicht nog wel Bohemian Rhapsody (2018) van de intussen verguisde regisseur Bryan Singer. Eerder dit jaar kwam Baz Luhrmann, regisseur van onder meer Australia (2008) en The Great Gatsby (2013), op de proppen met zijn biopic over niemand minder dan de grote Elvis Presley. Is ook die biopic leerrijk topentertainment?

De jonge Elvis Presley groeit tijdens zijn kindertijd op in één van de armste delen van Mississippi. Daar spendeert hij heel wat tijd tussen de Afro-Amerikaanse bevolking, iets wat de meeste blanke jongens door de strikte segregatie van destijds niet meemaakten. Wanneer Presley als jonge twintiger stilaan bekendheid vergaart met zijn uitstekende songs, bijzondere moves en geweldige persoonlijkheid, komt hij al gauw in het vizier van Kolonel Tom Parker, een man met een neus voor zaken die zich al snel opwerpt als Presleys manager. Terwijl de twee verder timmeren aan de carrière van de man die later als dé King of Rock and Roll beschouwd zou worden, zorgt zijn status van vedette ervoor dat ook allerhande onaangename dingen om de hoek lonken. Zo kan lang niet iedereen de Afro-Amerikaanse tinten in zijn muziek en dansmoves pruimen. Hoe gaan Presley en zijn manager hier mee om? En wat als het allemaal net iets té succesvol dreigt te worden?

Het is altijd bijzonder wanneer een uitstekende regisseur een prent maakt over één van de bekendste persoonlijkheden die ooit op deze aardbol heeft rondgelopen. Want of je de muziek van Elvis Presley nu graag hoort of niet: de man is gewoonweg een legende. Dat is ook wat Baz Luhrmann met zijn biopic Elvis meer dan duidelijk maakt. De film brengt immers het boeiende en woelige leven van Presley mooi terug tot leven én dat zorgt vanzelfsprekend voor knap entertainment. Luhrmanns regie is dynamisch en allesbehalve klassiek en dat zorgt aanvankelijk wel voor een onbehaaglijk gevoel. Elvis is immers op een ietwat bijzondere manier gemonteerd waardoor je als kijker aanvankelijk door iets té veel indrukken overvallen wordt.

Eenmaal de film een goed kwartiertje bezig is, geraak je echter helemaal gewoon aan de eigenaardige manier van monteren en kan je eigenlijk nog maar één ding zeggen: dit is uitstekende cinema. Niet alleen verhaaltechnisch en qua regie maakt Luhrmann echt indruk, ook de personages die het boeiende levensverhaal van Presley bevolken zijn fantastisch uitgewerkt. Zo leer je Elvis zelf kennen als een een interessante man met een erg gelaagde persoonlijkheid, maar ook manager Kolonel Tom Parker en zijn geliefde Priscilla zijn allesbehalve flat characters die je interesse niet beet kunnen houden. Uiteraard helpt het enorm dat Luhrmann zijn film bevolkt met een uitstekende cast. Austin Butler steelt immers echt de show als de King of Rock and Roll. De jonge acteur heeft dé perfecte fysiek om Elvis te vertolken en doet dat gewoonweg uitstekend. Tom Hanks is geweldig als Tom Parker, maar ook Olivia DeJonge, Helen Thomson en Richard Roxburgh doen het nagenoeg foutloos.

De laatste jaren hebben we heel wat biopics over bekende (en minder bekende) artiesten de revue zien passeren. Opvallend is dat nagenoeg iedere film er op een perfecte wijze in slaagt om een nieuwe generatie opnieuw kennis te laten maken met de sterren van weleer. Die vlieger gaat ongetwijfeld ook op voor Elvis, een uiterst interessante en enorm entertainende topfilm van regisseur Baz Luhrmann. De film vertelt het boeiende verhaal over een jongeman die van het ene moment op het andere uitgroeit tot een fenomeen dat iedereen maar al te graag aan het werk wil zien. De regie is strak, de montage is eigenzinnig en hoofdrolspeler Austin Butler zet zich nóg meer op de kaart met zijn performance als Elvis Presley. Om een lang verhaal kort te maken: Elvis is uitstekende topcinema die ook jij best zo snel mogelijk ontdekt. De film wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 26 oktober 2022 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij een enorme fan van de King of Rock and Roll en was je ook zo benieuwd naar de biosgrafische dramafilm over het leven van Elvis Presley? Heb je Elvis al in de bioscoop ontdekt of wachtte je om de film bij je thuis te bekijken? Laat ons weten wat jij van deze film denkt door hier onder te reageren.