Review – Occupied: Seizoen 2 (2018)

Regie: Jens Lien & Charlotte Brändström
Cast: Henrik Mestad, Janne Heltberg, Ingeborga Dapkunaite, Ane Dahl Torp & Eldar Skar
Genre: Drama, thriller
Originele zender: TV2 Norge
Releasedatum DVD: 27 maart 2018

Als er één ding in de wondere wereld der series met de allergrootste zekerheid vaststaat, dan is het wel dat ze in Scandinavië ongelooflijk goed weten hoe ze straffe series moeten maken. Als je Screendependent al langer dan vandaag volgt, dan weet je wellicht ook dat wij grote fans zijn van de reeksen die ze er maken. Denk bijvoorbeeld maar aan titels als Follow The Money, Trapped en Midnight Sun. Sinds een paar maanden ligt trouwens ook het tweede seizoen van Occupied – of in het Noors Okkupert – op DVD in de winkelrekken. Het eerste seizoen was al bijzonder leuk, maar kunnen de makers nog straffer uit de hoek komen?

In het tweede seizoen van Occupied keren we terug naar Noorwegen, het land dat nog steeds bezet is door de Russen. Jesper Berg, de voormalige Eerste Minister, is naar Zweden gevlucht en probeert van daaruit de het verzet aan te wakkeren. Wanneer hij denkt dat hij de Noorse regering in het nauw heeft gedreven en klaarstaat om de fakkel van premier terug over te nemen, steekt de jonge politica Anita Rygh daar een stokje voor. Opnieuw belandt de crème de la crème van de Noorse politiek in een spannend complot rond macht en verraad. Terwijl Rusland steeds meer grip probeert te krijgen op Noorwegen en Europa, ligt een gevaarlijke oorlog op de loer. Maar zal dat er ook echt van komen?

Occupied begint aarzelend en dat doet vermoeden dat het tweede seizoen van de reeks geheel overbodig is. Maar niets is minder waar. Na een aantal aflevering weet je helemaal terug waarom deze Noorse topreeks zo geweldig is. Politiek gepoker op het allerhoogste niveau en mogelijk verraad langs alle kanten zorgen ervoor dat je je nooit verveelt en dat er tal van plottwists zijn die je telkens weer doen uitkijken naar meer. Iedere aflevering eindigt met een uitstekende cliffhanger, wat er voor zorgt dat je de reeks in één ruk wil uitkijken. Occupied is een heerlijke politieke reeks die probeert te vertellen wat er zou gebeuren als Rusland Noorwegen binnenvalt en akelig genoeg voelt het allemaal bijzonder realistisch aan.

Een groot pluspunt is ook nu weer dat de personages zo voortreffelijk zijn uitgewerkt. Jesper Berg, Anita Rygh, Bente Norum en de Russische Irina Sidorova… het zijn allemaal interessante personages die ook echt een eigen verhaal te vertellen hebben. Bovendien worden ze stuk voor stuk neergezet door straffe acteurs, maar eigenlijk zijn het vooral Henrik Mestad en Ane Dahl Torp die uitblinken. Wat een heerlijke cast! Let trouwens ook op de Belgische namen die de revue passeren. Tom Audenaert en Filip Peeters vullen de cast aan in kleine maar leuke rollen en doen je met trots kijken naar de reeks.

Hoewel het tweede seizoen van Occupied aarzelend begint, weet de reeks je wederom van A tot Z helemaal te boeien. Het interessante spel om macht in de Noorse hoofdstad en de gevaren die daar bij komen kijken maken dat het tweede seizoen alweer een schot in de roos is. Het verhaal zit sterk in elkaar, de personages zijn tot in de puntjes uitgewerkt en ook de cast doet het alweer voortreffelijk. En als dat nog niet genoeg is, zorgen Jens Lien en Charlotte Brändström voor een heerlijk strakke regie. Samengevat: het tweede seizoen van Occupied is helemaal de moeite waard en haal je best zo snel mogelijk in huis. De reeks van Lumière ligt sinds 27 maart 2018 op DVD in de winkelrekken en is ook te bekijken via www.lumiereseries.com. Bekijk de fijne trailer nu.

Heb jij al eens van Occupied gehoord of heb je de reeks ook al volledig gezien? Of ben je van plan de reeks te kijken? Laat het weten door hier onder een reactie achter te laten met je mening. Dat vinden we heel leuk!