Review – Mile 22 (2018)

Regie: Peter Berg
Cast: Mark Wahlberg, Lauren Cohan, Iko Uwais, Ronda Rousey & John Malkovich
Genre: Actie, avontuur, thriller
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 26 september 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 februari 2019

De ene actiefilm is lang de andere niet. Zo kan je een film als Geostorm (2017) maar amper vergelijken met één van de grootschalige topfilms van Marvel of een aflevering in de James Bond-reeks. Het grote verschil is vaak dat bij die films het script en de personages wel voldoende aandacht hebben gekregen. Een tijdje terug speelde in de Belgische zalen Mile 22, de nieuwe film van topregisseur Peter Berg. Sinds een dikke maand ligt de prent ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Wereldwijd zijn critici het er over eens dat dit één van Bergs minst straffe films in zijn carrière is. Maar wat maakt de film minder goed? Zijn het script en de personages niet goed uitgewerkt? Hoog tijd om dat te ontdekken.

In Mile 22 volgen we het doen en laten van James Silva, een geheime agent die samen met zijn team wereldwijd opereert en dat in totale geheimhouding. Silva is nu gestationeerd in Indocarr, een land in het zuidoosten van Azië. Wanneer een reeks voorraden van een gevaarlijke chemische stof van het toneel verdwijnen, lijkt er maar één persoon te weten waar die zich bevinden: Li Noor. De lokale informant stelt voorwaarden en wilt het land dolgraag zo snel mogelijk verlaten. Silva en zijn team hebben echter niet alle tijd van de wereld. Het vliegtuig dat Noor naar de VS zal brengen kan immers maar één minuut aan de grond blijven staan. Zullen Silva en zijn collega’s Noor op tijd kunnen afleveren?

Op zich lijkt Mile 22 nog wel een interessante prent. Een race tegen de klok à la 3:10 to Yuma (2007) of Unstoppable (2010) is immers altijd wel amusant. Maar toch kan je Mile 22 nooit een film van hetzelfde kaliber noemen. Het grootste probleem met deze nieuwe film van Peter Berg is dat het script gewoon echt niet goed is. Het verhaal gaat wel goed vooruit, maar heeft eigenlijk niet echt iets te vertellen. Ook de actiescenes die je de revue ziet passeren zijn niet helemaal goed geregisseerd, waardoor de chaos die Berg op je probeert los te laten helemaal niet effectief overkomt. Mile 22 wordt gekenmerkt door één grote chaos en dat maakt de film echt lastig om naar te kijken.

Berg presenteert in zijn nieuwste film bovendien ook personages die verre van interessant zijn. James Silva wordt geportretteerd als een hyperintelligente topspion met persoonlijke problemen. Het is duidelijk dat Mark Wahlberg – die trouwens voor de tigste keer met Peter Berg samenwerkt – dit zo goed mogelijk probeert te tonen, maar dat komt nooit echt goed over. Wahlberg moet immers een personage uiteenzetten dat verre van interessant is. Dat geldt trouwens ook voor Alice Kerr, het personage dat net zo moeizaam wordt neergezet door Lauren Cohan. Ook zij moet een personage brengen dat niet meteen het meest interessante is. Verder wordt de cast aangevuld door Iko Uwais, Ronda Rousey en John Malkovich.

Mile 22 is zonder twijfel een van de slechtste films die Peter Berg de laatste jaren op het publiek losliet. Opmerkelijk is dat zeker, aangezien de man eerder ook al verantwoordelijk was voor de entertainende topfilms Deepwater Horizon (2016) en Patriots Day (2017). Het grootste probleem is dat het script verre van goed in elkaar zit en dat er daardoor een gigantische chaos op het scherm ontstaat. Mark Wahlberg, Lauren Cohan en alle andere leden van de cast kunnen dit jammer genoeg niet verhelpen. Om een lang verhaal kort te maken: eigenlijk is Mile 22 absoluut niet de moeite waard. Het is dan ook vreemd dat de film toch een vervolg krijgt. Wil je de nieuwste prent van Peter Berg toch graag zelf een kans geven? Mile 22 wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 19 februari 2019 op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van de samenwerkingen tussen Peter Berg en Mark Wahlberg? Vond jij Mile 22 wel goed of ben je het eens met onze kritiek? Heb je de film al gekeken of nog niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.