Review – Vals (2019)

Regie: Dennis Bots
Cast: Romy Gevers, Abbey Hoes, Olivia Lonsdale, Holly Mae Brood, Gijs Blom & Niek Roozen
Genre: Thriller
Releasedatum DVD: 24 mei 2019

Veel Vlaamse films zorgen ook voor een grote interesse bij onze noorderburen. Zo kregen prenten als Black (2015), Patser (2018) en Niet Schieten (2018) telkens ook grote releases in Nederland. Maar andersom is dat niet altijd zo. Een Nederlandse film verschijnt niet steeds in de Belgische zalen en dat is zeker jammer. Kijk bijvoorbeeld naar het indrukwekkende Bankier van het Verzet (2018), een geweldige topfilm die het Vlaamse publiek wellicht helemaal niet kent. Begin dit jaar kwam in Nederland de spannende thriller Vals uit in de zalen. De prent is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Mel Wallis De Vries en lokte in het land heel wat nieuwsgierige cinefielen naar de zalen, maar was bij ons geen seconde te zien. Een paar weken terug kwam de film uit op DVD. Is het stom dat de film bij ons geen bioscooprelease kreeg?

Het einde van het jaar nadert en Kim, Abby, Feline en Pippa besluiten om een geweldig weekend met z’n vieren te organiseren: zonder ouders, zonder jongens, zonder drama. Het eindexamen komt er immers aan en dat vraagt allereerst voor een geweldige ontspanning om de batterijtjes op te laden. Het belooft fantastisch te worden, want de vier vriendinnen mogen gaan logeren in het vakantiehuis van Abby’s vriendje in de Ardennen. Maar wanneer na een leuk feestje één van de vier verdwijnt, wordt Kim meteen doodongerust. Zou er iets vreselijks gebeurd zijn? Of heeft het iets te maken met de jongens die ze de vorige avond hadden uitgenodigd? Kim vertrouwt haar vriendinnen niet meer en voelt dat er iets vreselijks aan de hand is. Maar wie weet er meer? Wie heeft Feline ontvoerd en laat er vreemde dingen gebeuren in het huis?

Als je de korte inhoud van de prent leest, ben je meteen heel zeker dat Vals een prent is die van meet af aan vol spanning zit. Dat is absoluut het geval. Hoewel het verhaal maar flauw van start gaat, slaagt regisseur Dennis Bots er absoluut in om van A tot Z een onheilspellende sfeer te brengen. Positief is dat zeker, maar dat betekent nog niet meteen dat de film een regelrecht schot in de roos is. Er zijn namelijk heel wat problemen met het verhaal en er zijn tal van plotholes die je uiteindelijk verveeld naar het scherm doen staren. Maar slecht wordt het nooit. Vals zorgt er immers absoluut voor dat je samen met de personages probeert te achterhalen wat er nu net aan de hand is en dat maakt de film zeker entertainend. Verwacht je gewoon niet aan topcinema, want dan kom je bedrogen uit.

Vier tieners gaan dus samen op weekend. Wil een zulke film echt goed werken, dan moeten de makers ervan ervoor zorgen dat de personages tot in de puntjes uitgewerkt zijn en ook echt iets te vertellen hebben. Dat is niet het geval. Na twee minuten heb je door dat het alleen zal gaan over jongens, seks en drank. Verder hebben de vier meisjes niet veel te bespreken. Interessante dialogen worden uit de weg gegaan en dat stoort echt hard. Alleen Kim, het meest bijzondere meisje van de vier, komt nu en dan nog ietwat interessant over dankzij het fijne acteerwerk van Romy Gevers. De andere drie actrices, Abbey Hoes, Olivia Lonsdale en Holly Mae Brood, weten niet helemaal te overtuigen. Ze komen over als ‘doorsnee’ tieners – al is wat ze doen niet zo doorsnee – en dat is echt zonde.

Een topfilm is deze Nederlandse thriller helemaal niet. Het verhaal lijkt te simpel en er is te weinig aandacht voor de uitwerking en ontwikkeling van de personages. De plottwist op het einde van de film zie je van mijlenver arriveren en dat maakt het allemaal niet zo geweldig. Spannend is het allemaal wel en tot op een zeker niveau ga je wel mee in het verhaal, maar Dennis Bots – hij maakte eerder al het indrukwekkende Storm: Letters van Vuur (2017) – heeft al betere cinema gemaakt. Ook het acteerwerk van Romy Gevers en de overige leden van de cast is niet ongelooflijk overtuigend. Vals is dus niet meer dan een typische tienerthriller die nooit een hoog niveau bereikt. De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 24 mei 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Spreekt Vals jou wel aan? Heb je de prent al bekeken en ben je een pak enthousiaster dan ons? Of ga je mee in onze recensie? Ben je van plan om de film nog te bekijken? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.