Review – Don’t Let Go (2020)

Regie: Jacob Aaron Estes
Cast: David Oyelowo, Alfred Molina, Mykelti Williamson, Brian Tyree Henry & Storm Reid
Genre: Drama, mysterie, sciencefiction
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 20 mei 2020

Het ziet er naar uit dat de komende periode gevuld zal zijn met warme, zonovergoten dagen en dat ook de maatregelen omtrent het coronavirus aanzienlijk zullen worden teruggedraaid. Zullen we vanaf 8 juni eindelijk terug gezellig op café of restaurant kunnen gaan? Hoe dan ook: voorlopig zullen we nog even moeten thuisblijven. Om ’s avonds de tijd een beetje te doden kijk je dan ook best een leuke film of serie vanuit je luie zetel, want ook de bioscopen houden hun deuren nog steeds gesloten. Een tijdje terug bracht Universal Pictures Don’t Let Go, een spannende bovennatuurlijke misdaadthriller van de producers van Get Out (2017), uit op DVD en Blu-Ray. Is het de perfecte entertainende prent om tijdens deze periode te ontdekken? Of toch maar niet? Laten we dat snel samen ontdekken.

Jack Radcliff is een gerespecteerde en vooral erg bekwame rechercheur in Los Angeles. Tijdens zijn werk maakt hij echter graag tijd voor Ashley, zijn tof nichtje dat hem steeds weer met leuke verhalen kan entertainen. Wanneer Jack echter een raar telefoontje krijgt en hij zich haast naar het huis van zijn broer, is het al te laat: het hele gezin is op brutale wijze vermoord. Jack heeft het bijzonder moeilijk om het verlies te verwerken en verliest geleidelijk aan echt de pedalen. Alles verandert echter wanneer hij plots telefoon krijgt… van Ashley. Al gauw heeft hij door dat zijn nichtje zich in het verleden bevindt en dat alleen hij ervoor kan zorgen dat de moord zich niet opnieuw voordoet. Dankzij de vele tips van zijn nichtje belandt Jack op het juiste spoor. Zal het hem lukken om te achterhalen wie de bloederige moorden heeft gepleegd?

Als je de korte inhoud van Don’t Let Go leest, heb je al gauw door dat het eigenlijk niet meer is dan een reguliere misdaadthriller met een bovennatuurlijk kantje. Dat is inderdaad ook zo. De film begint doodgewoon en lijkt aanvankelijk niet veel nieuws onder de zon te brengen. Na een kwartiertje merk je echter dat regisseur-scenarist Jacob Aaron Estes, eerder verantwoordelijk voor het scenario van het miserabele Rings (2017), echt de vernieuwende toer opgaat. Door te spelen met het idee van twee aparte tijdlijnen creëert de man immers een gigantische spanning die je meermaals op het puntje van je stoel laat zitten. Hoewel de rode draad van de film ergens toch voorspelbaar blijft, kan je niet anders dan vaststellen dat Don’t Let Go een behoorlijk verrassende prent is.

De nieuwe film van Estes werkt dus helemaal en dat heeft de man vast en zeker ook te danken aan zijn personages en goede cast. Jack Radcliff is immers een interessante, geloofwaardige en vooral aangename persoonlijkheid die je als kijker gedurende de hele prent graag blijft volgen. Vanzelfsprekend zit ook David Oyelowo, die je eerder zag schitteren in Les Misérables, daar voor iets tussen. Oyelowo brengt de rol immers met veel overgave en zorgt ervoor dat je je geen enkel moment verveelt. Ook Ashley, Jacks onfortuinlijke jonge nichtje, is een fijn personage. De rol wordt bovendien sterk neergezet door de jonge Storm Reid, bekend van de HBO-reeks Euphoria en A Wrinkle in Time (2018). Tot slot zie je ook nog Alfred Molina en Mykelti Williamson in fijne ondersteunende rollen passeren.

Tijdens deze erg unieke coronaperiode zijn er tal van interessante titels op DVD, Blu-Ray of VOD verschenen. Don’t Let Go hoort absoluut thuis in het rijtje van aangename verrassingen die je niet mag missen. Het verhaal is niet al te moeilijk om te volgen, maar komt over de gehele lijn verrassend over door de coole bovennatuurlijke elementen. Het scenario en regiewerk van Jacob Aaron Estes is goed en ook de personages zijn aangenaam om te volgen. Door het sterke acteerwerk van David Oyelowo, Storm Reid en de andere leden van de cast blijf je vanaf de allereerste seconde tot het allerlaatste beeld geboeid naar het scherm staren. Kortom: mis deze film niet. Don’t Let Go wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 20 mei 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Geregeld lees je bij Screendependent over films die niet in de bioscoop verschenen zijn. Had jij al gehoord van Don’t Let Go of heb je de film al gekeken? Ben je het eens met onze recensie of niet echt helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.