Review – Birds of Prey (2020)

Regie: Cathy Yan
Cast: Margot Robbie, Ewan McGregor, Mary Elizabeth Winstead, Ella Jay Basco & Jurnee Smollett
Genre: Actie, criminaliteit, avontuur
Distributeur: Warner Bros
Releasedatum bioscoop: 5 februari 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 juni 2020

Het DCEU, het filmuniversum dat alle superhelden van DC Comics bijeen poogt te brengen, heeft er al een heel hobbelig bestaan opzitten. Warner Bros. was met films als Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) en Justice League (2017) immers van plan om alles en iedereen bij elkaar te proppen in één grote cinemaprent à la Avengers: Endgame (2019). Daar is de studio tot op heden echter nog niet in geslaagd. Door het magere succes van Suicide Squad (2016) en de weinig enthousiaste recensies heeft de studio het geweer volledig van schouder veranderd. De focus ligt nu immers op losstaande films, die voornamelijk inzoomen op concrete personages. Zo kwam eerder dit jaar Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn – kortweg Birds of Prey – uit in de bioscopen. Is die film een nieuwe hoogvlieger zoals Wonder Woman (2017), of toch maar niet?

Harley Quinn is echt een bijzondere jongedame. De doctor in de psychologie heeft een boeiende relatie met Joker achter de rug en is nu eindelijk klaar om op haar eigen benen te staan. Om dat duidelijk te maken laat ze één van de belangrijkste fabrieken in Gotham ontploffen. Die ondoordachte daad zorgt ervoor dat iedereen weet dat ze vrij is én dat ze niet meer beschermd wordt door de gevaarlijkste schurk van de stad. Het duurt dan ook niet lang tot ze in het vizier belandt van maffiabaas Roman Sionis, die vastberaden is om de stad volledig te veroveren. Harley kan niet anders dan voor hem beginnen te werken en op zoek te gaan naar één bijzonder waardevolle diamant. Al gauw blijkt echter dat twee andere dames haar zoektocht doorkruisen. Hoe zal dit aflopen voor de knotsgekke voormalige koningin van Gotham?

Iedereen herinnert zich nog het ellendige Suicide Squad (2016). De film van David Ayer, een regisseur-scenarist die allesbehalve bekend staat om slechte cinema, was echt van miserabele kwaliteit. Het enige lichtpunt was Margot Robbie, die verfrissend overkwam als de knotsgekke Harley Quinn. Het was dan ook niet verrassend dat Warner Bros. besliste om een spin-off te maken, met Birds of Prey als resultaat. Hoewel de prent je interesse aanvankelijk wel beet heeft, moet je vaststellen dat ook deze film op geen enkel moment kwalitatief echt goed is. Birds of Prey is immers op dezelfde – veel te vertellerige – manier opgebouwd als Suicide Squad en daardoor verlies je als kijker al gauw je geduld. Warner Bros. toont met deze prent jammer genoeg nogmaals aan dat het DCEU echt ten dode is opgeschreven.

Het grootste probleem met de film is absoluut het scenario. Her en der zijn er nog wel leuke elementen te bespeuren, maar globaal gezien is de cinemafilm van Cathy Yan behoorlijk eentonig en vervelend. Zelfs Margot Robbie, die in Suicide Squad echt fijn was als Harley Quinn, komt helemaal niet goed over. Yan heeft wel geprobeerd om het personage wat meer achtergrond te geven, maar echt enthousiast wordt je toch nooit. Het leukste personage is ongetwijfeld Cassandra Cain, een rol die schitterend wordt vertolkt door Ella Jay Basco. Wat een verademing! Daarnaast zorgen ook Rosie Perez, Mary Elizabeth Winstead, Jurnee Smollett en Ewan McGregor voor fijn acteerwerk, al kan je nooit helemaal genieten door het veel te langdradige en rommelige verhaal.

Na Suicide Squad was nagenoeg iedereen dolenthousiast over Harley Quinn. Het personage zou nog een aantal films krijgen en daarmee het DCEU redden. Jammer genoeg is Birds of Prey allesbehalve cinema die je enthousiast doet worden. Vanaf de eerste scene voelt de film immers vreemd aan en op geen enkel moment kan regisseur Cathy Yan je echt boeien. Margot Robbie doet het goed als het titelpersonage, maar komt nooit echt heel overtuigend over. Dat wordt evenwel gecompenseerd door Rosie Perez, Ewan McGregor en Ella Jay Basco, maar echt goed kan je de film toch nooit vinden. Ter conclusie: Birds of Prey is rommelige, vertellerige en vooral langdradige cinema die niet helemaal de moeite waard is. De film wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt vanaf 17 juni 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Vond jij Margot Robbie ook zo geweldig als Harley Quinn in Suicide Squad en was je op zich wel te vinden voor een nieuwe film rond het personage? Wat vond jij van Birds of Prey? Laat het ons weten door hier onder te reageren.