Review – Sonic the Hedgehog 2 (2022)

Regie: Jeff Fowler
Cast: Ben Schwartz, Idris Elba, Jim Carrey, James Marsden, Tika Sumpter & Colleen O’Shaughnessey
Genre: Actie, avontuur, komedie, familie, sciencefiction
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 30 maart 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 augustus 2022, in samenwerking met Dutch FilmWorks

Iedere generatie, toch zeker sinds de jaren ’80, heeft wel één of andere videogame die haar jeugd volledig heeft gekleurd. Voor de ene is dat Pac-Man, voor de andere is dat Call of Duty. Uiteraard is dat ook Hollywood opgevallen en daarom proberen heel wat studio’s om geliefde videogames naar het grote scherm te brengen. Zo kregen we de laatste jaren Uncharted (2022), Mortal Kombat (2021) en het uiterst genietbare Pokémon Detective Pikachu (2019). Een ander ongelooflijk populair gamepersonage dat recent onze zalen kwam binnengerold, is niemand minder dan Sonic. De blauwe egel deed in 2019 de internationale box office ontploffen met een uitstekende eerste film, die de rode loper uitrolde voor een heuse franchise. Eerder dit jaar verscheen dan ook Sonic the Hedgehog 2 in de Belgische zalen. Blijft de schattige egel nog steeds zo boeien?

Sonic heeft na de harde strijd tegen Doctor Robotnik eindelijk zijn draai gevonden in het pittoreske Green Hills, waar hij samen met zijn goede vriend Tom en zijn echtgenote Maddie een rustig leventje lijdt. De blauwe egel moet immers nergens meer voor vrezen, aangezien Doctor Robotnik veilig en wel werd opgesloten op een verre Paddenstoelenplaneet. Wanneer Robotnik echter benaderd wordt door de ijzersterke Knuckles, die vastberaden is om Sonic een kopje kleiner te maken, slaagt de slinkse professor erin om de Paddenstoelenplaneet te verlaten en terug naar de aarde te komen met één doel: Sonic voor eens en voor altijd vernietigen. Wanneer blijkt dat Knuckles ook op zoek is naar de Emerald, de belangrijkste smaragd in het universum, wekt ook dat Robotniks interesse. Samen met zijn nieuwe sidekick Tails moet Sonic er alles aan doen om Robotnik tegen te houden. Zal hem dat ook een tweede keer lukken?

In 2019 werd Sonic the Hedgehog tegen alle verwachtingen in een regelrecht succes. Niemand leek iets van de film te verwachten, zeker toen bleek dat het eerste ontwerp van filmversie-Sonic fans deed stuiteren. Na wat schrijnwerkerij hier en daar bleek het eindresultaat echter wel uitstekend en op dat fantastische succes probeert Sonic the Hedgehog 2 nu verder te surfen. En wees er meer zeker van: dat lukt meer dan goed. Regisseur Jeff Fowler presenteert immers voor de tweede keer een uiterst genietbaar, totaal van de pot gerukt en vooral fantastisch entertainend filmavontuur voor het hele gezin. Ook deze tweede Sonic-prent is over de gehele lijn uitstekend uitgebalanceerd, met nu eens wat actie en dan weer fijne dialogen. Ook met deze tweede prent slaat de verveling dus geen enkele seconde toe. Hoera!

Het is fijn om te zien hoe Fowler en zijn volledige team de verwachtingen uiteindelijk wel degelijk weten in te lossen, iets dat uiteraard niet zo eenvoudig is als je werkt met zo’n geliefd personage. Dat personage krijgt in deze aflevering trouwens echt alle eer die het verdient. Sonic is immers perfect uitgewerkt, heeft de persoonlijkheid die helemaal bij hem past én blijft over de gehele lijn bijzonder geloofwaardig. Hetzelfde kan je trouwens zeggen over nieuwkomers Knuckles en Tails, twee soortgenoten van Sonic die het verhaal nog wat extra komen opvrolijken. De stemmencast is trouwens ook fantastisch. Net zoals in de eerste prent wordt de stem van Sonic verzorgd door Ben Schwartz, die het ook nu perfect doet. De stem van Knuckles wordt dan weer ingesproken door de getalenteerde Idris Elba, die net zoals Schwartz meer dan indruk maakt. Tot slot duiken ook oude bekenden James Marsden, de geweldige Jim Carrey en Tika Sumpter op als respectievelijk Tim, Robotnik en Maddie. Een goede cast? Reken maar van ‘yes’!

Wie had nu in hemelsnaam ooit kunnen denken dat een filmstudio het personage van Sonic echt helemaal ging kunnen capteren. Wel, het is effectief gebeurd. Regisseur Jeff Fowler tovert voor de tweede maal een brede glimlach op je gezicht met een uitstekende en fantastisch entertainende Sonic the Hedgehog-film. Opnieuw kan je genieten van een plezierig filmavontuur waarin deze keer niet alleen Sonic, maar ook Tails en Knucles, centraal staan. Sonic The Hedgehog 2 is heerlijke cinema, mede dankzij het goede acteer- en stemmenwerk van Schwartz, Elba, Carrey, Sumpter en Marsden. Laat die derde Sonic-prent dus maar gauw komen! Sonic the Hedgehog 2 wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 12 augustus 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Keek jij ook zo enorm uit naar het vervolg op Sonic the Hedgehog (2019) en heb je net zoals wij erg genoten van deze tweede Sonic-bioscoopfilm? Vind je de cast van de film én de regie ook zo indrukwekkend? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.