Review – A Monster Calls (2017)

Regie: J.A. Bayona
Cast: Lewis MacDougall, Sigourney Weaver, Felicity Jones & Toby Kebbell
Genre: Drama, fantasy
Distributeur: Belga Films
Releasedatum bioscoop: 4 januari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 mei 2017

Laten we even heel eerlijk zijn: er zijn wellicht heel wat geweldig goede films waar jij nog niet eens van gehoord hebt. Zo zal je nog nooit iets gelezen hebben over The Keeping Room (2015) – tenzij je Screendependent volgt natuurlijk – en is een prent als Captain Fantastic (2016) je ook volkomen onbekend. Geen paniek, dat is normaal. Je kan gewoon niet alles bekijken. Eerder dit jaar was er nog een interessante prent in de zalen te zien die redelijk geruisloos voorbij gesneld kwam: A Monster Calls van J.A. Bayona, de regisseur die momenteel aan het roer staat van de nieuwe Jurassic World-film. Is het onterecht dat zo weinig mensen deze film zagen?

In A Monster Calls trekken we naar het Engelse platteland. We maken kennis met Conor, een Britse jongen die helemaal niet gelukkig is. Op school wordt hij gepest door irritante tieners die denken dat ze de wereld aankunnen en ook thuis loopt het allemaal niet perfect. Zijn moeder heeft kanker en daarom moet hij bij zijn grootmoeder gaan wonen. Maar met haar heeft hij helemaal geen goede band. Ze is koud en streng. Conor heeft echter één groot geluk: zijn fantasie is eindeloos groot. Daardoor kan hij telkens weer de fantasierijke droomwereld betreden die vol eigenaardige wezens zit. En daar ontmoet hij een vreemd maar interessant wezen dat hem helpt om met de moeilijke situaties in zijn leven om te gaan. Uiteindelijk zal hij moedig moeten zijn en alle problemen in zijn leven moeten trotseren.

Drama en fantasy… Het is op het eerste gezicht een heel erg bijzondere mix. Alleen al daarom wekt de film meteen je interesse. Je vraagt je bij het begin – vol verwachting natuurlijk – af hoe regisseur J.A. Bayona het allemaal gaat brengen. En daar kan je met één woord meteen antwoord op geven: perfect. Bayona is een uitstekend regisseur, die je kent van de topfilm The Impossible (2012), en ook in deze film wordt dat meer dan duidelijk. Hij combineert geweldige speciale effecten met een breekbaar verhaal en dat alles werkt als bij wonder ongelooflijk goed. De film duurt net geen twee uur, maar vliegt als een sneltrein voorbij. En dat is logisch, het verhaal begint interessant en blijft doorheen de film ook constant boeien.

Dat komt natuurlijk niet alleen door Bayona’s kunde. Het verhaal – gebaseerd op het prachtige boek van Patrick Ness – zit gewoon op alle vlakken goed. En cruciaal daarin zijn de personages. Die zijn over de hele lijn interessant en schitterend uitgewerkt. De jonge Conor is een doodgewoon kind dat kampt met problemen die erg veel kinderen dagelijks moeten trotseren. Alles komt eerlijk over en dat is ook echt wat de film probeert. Bovendien wordt die rol voortreffelijk naar het scherm gebracht door de jonge Lewis McDougall, die je eerder als Nibs in Pan (2015) zag opduiken. Hij brengt alles gewoon zo integer en dat maakt de film er natuurlijk nog sterker op. Ook de performances van de straffe Felicity Jones en een geweldige Sigourney Weaver tillen de film naar een onnoemelijk hoog niveau.

Op A Monster Calls kan je gewoon echt niks aanmerken. Het verhaal zit goed in elkaar, vertelt zonder al te veel zever wat het wil vertellen en kruipt echt tot diep in je systeem. J.A. Bayona is een regisseur die zichzelf voor de zoveelste keer compleet bewezen heeft en doet je dan ook echt uitkijken naar de nieuwe Jurassic World-film. Als je er dan ook nog eens bijneemt dat de personages tot in de perfectie zijn uitgewerkt en dat de performances ongelooflijk ontroerend zijn, kan je maar één ding concluderen: A Monster Calls is een absolute topfilm die er bovendien prachtig uitziet. Dit pareltje moet je dus echt gezien hebben. De prent wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 10 mei 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie, betoverende én ontroerende trailer nu.

Heb jij al van A Monster Calls gehoord of heb je de film zelfs al in de bioscoopzalen bekeken? Of lees je nu pas voor de allereerste keer over de film en wil je hem wel op DVD of Blu-Ray in je verzameling hebben? Laat weten wat jij over deze fantasy-dramafilm denkt en reageer nu.